Zříceniny hradu Adršpach

7. 10. 2013

Na Starozámeckém vrchu na okraji Adršpašsko-Teplických skal nalezneme zříceniny hradu Adršpach. Hrad byl postaven pravděpodobně Janem Lucemburským ve třetině 14. století. První písemná zmínka o hradu je v Majestas Corolinae.

Později se hrad stal sídlem loupeživých rytířů. Tuto dobu připomíná známá pověst o loupežnické sekyře.

Zříceniny jsou volně přístupné. Vede k nim krátká žlutě značená polookružní trasa, odbočující z trasy červeně značené, obkružující po obvodu oblast Adršpašsko Teplických skal. Je třeba počítat se stoupáním a místy kamenitým terénem. Při cestě ze směru od Janovic/Záboře je třeba dobře sledovat značení (zvláště těsně před hradem lze přehlédnout nutnost odbočit doleva). Na skálu s vyhlídkovou plošinou se vystupuje po kovovém schodišti.

Turistické možnosti:

Ke zříceninám hradu Adršpach vede polokružní žlutě značená turistická trasa navazující na obou koncích na červenou turistickou značku.

žlutá značka nás dovede jedním směrem na rozcestí pod Starozámeckým vrchem  0,5 km (580 m n.m.;č), odkud lze dále pokračovat po červené do Dolního Adršpachu 1,5 km (520 m n. m.), vstupu do Adršpašských skal 2,5 km (500 m n.m.; z,ž) a přes Teplice nad Metují 9 km (460 m n.m.;m,z,ž) do Meziměstí 17 km (440 m n.m.;m)

žlutá značka vedená směrem opačným ústí na rozcestí Pod zříceninou hradu Adršpach 0,5 km (600 m n.m.;č) – odkud lze pokračovat po červené přes Kalousy 2 km (600 m n. m.) – Liščí sedlo 5 km (630 m n.m.;ž) – Janovice 6,5 km (560 m n.m.;z) – Hradiště 8 km (650 m n.m.) – Radvanice 10,5 km (530 m n.m.; m) na Paseky 13 km (680 m n.m.;z) a rozcestí Pod Pasekou 13,5 km (620 m n. m.; č)

Doprava, dopravní spojení:

nejbližší autobusová zastávka v Dolním Adršpachu

nejbližší železniční stanice/zastávka: Adršpach (u vstupu do skalního města) 2,5 km