Cyklobusem do Bystřických hor

.Cyklobus do Bystřických hor není v roce 2015 v provozu. Můžeme však využít cyklobusu či linkového autobusu do Orlického Záhoří, odkud je to na Spalonu cca 5 km (po silnici či po žluté turistické značce)

TIPY NA VÝLETY:

TRASY PRO PĚŠÍ:

Do Kladské Bystřice.

Zeleně značená trasa nás zavede do Kladské Bystřice (Bystrzyca Kłodzka), malebného města s dochovaným historickým jádrem. Více informací na oficiálních stránkách města: http://turystyka.bystrzycaklodzka.pl/strona/17/strona_glowna.html. Z Kladské Bystřice se můžeme vrátit do Čech vlakem (4 x denně přímé spojení s Lichkovem, Letohradem a Ústím nad Orlicí)

Na Jagodnu, nejvyšší vrchol Bystřických hor.

Spalona (0 km) – Sasanka (3 km) – Jagodna (4,5 km) – rozcestí se žlutou značkou (7 km) – po žluté Spalona (14,5 km) – Mostovice (19 km) – Orlické Záhoří, zastávka BUS (20 km)

převýšení celkem .??? vzdálenost celkem 20 km, z toho po asfaltu 30 % (resp 15 % při užití žluté značky Spalona – Mostowice)

Z osady Spalona se vydáme po modré značce přes vrchy Sasin a Sasanka. Kousek před vrchem Jagodna se vlevo nedaleko od cesty nachází vykácený pruh lesa a tak se nám naskytne pěkný výhled na Kladskou kotlinu (je nutno odbočit několik metrů mimo cestu). Vrchol Jagodna poznáme snadno. Přímo u cesty stojí posed, honosící se dřevěnou cedulkou s nápisem Jagodna a uvedenou nadmořskou výškou. Vrchol je pokryt poměrně hustým lesem, vyhlídky tedy nečekejte. Díky průseku se před námi zjeví alespoň malá část hřebenu Orlických hor. A ještě jedna zajímavost: nejvyšší vrchol pravděpodobně není nejvyšším. Skutečný nejvyšší bod pohoří se totiž nejspíš nachází více severozápadně, blíže u vrchu Sasanka.

Na vrcholu Jagodny

Z vrcholu pokračujeme dále po modré, zprvu prakticky po rovině, později začne cesta klesat až na rozcestí. Z rozcestí se vydáme po žluté značce. Ta nás pohodlnou lesní cestou zavede zpět do našeho výchozího bodu: do osady Spalona. Na autobus do Orlického Záhoří se dostaneme dvěma způsoby: buď po silnici (kratší, s minimálním stoupáním, na silnici bývá minimální provoz), nebo po žluté turistické značce (delší, cesta bývá často poničena provozem lesní techniky).

Alternativně možno vrátit se z vrcholu Jagodny na Spalonu stejnou cestou, trasa se tak zkrátí na cca 15 km

Zobrazit místo Na Jagodnu na větší mapě

přes Jagodnu ke kostelíku v Rudawě

Spalona (0 km) – Sasanka (3 km) – Jagodna (4,5 km) - rozcestí se žlutou značkou (7 km) – sedlo nad Porebou (8 km) –Rudawa (10,5) – Mostowice (18 km) – Orlické Záhoří, BUS (19 km)

převýšení celkem 600 m, vzdálenost celkem 19 km, z toho po asfaltu 60 %

vydáme se po stejné trase jako v předchozím výletu až po rozcestí se žlutou značkou. Tentokrát však pokračujeme stále rovně po modré, která nás po pár stech metrech vyvede na silnici, kterou sledujeme až na křižovatku silnic v sedle nad Porebou. Nad bezpečností pocestných tu dlí dřevěný kříž. Vlevo pod sebou vidíme osamělá stavení horního konce této vesnice. My se však vydáme z křižovatky na opačnou stranu. Zprvu nás stále provází modrá značka, brzy však uhýbá pěšinkou směrem k osadě Poniatów. My však pokračujeme dál po silnici, z níž se nám v jednu chvíli naskytne impozantní pohled na Neratovský kostel. V údolí se k nám připojuje silnička od Niemojówa. Nyní nás čeká asi 1,5 km dlouhá cesta do dnes již prakticky zaniklé vesnice Rudawa. Památkou na dávnou slávu místa je barokní kostelík svaté Trojice. Pochází z první poloviny 17. století, současnou podobu pak získal v roce 1769. Kostel obklopoval hřbitov. Některé náhrobky jsou vztyčeny, trosky dalších leží poházené při zdi. Zajímavá je také zdejší křížová cesta. Drobná vyobrazení jsou rozmístěna na stromech okolo kostela. Kousek nad Rudawou se při silnici nachází poměrně velká vodní nádrž. Při ní také stojí penzion, v němž se prý kdysi setkal Václav Klaus (tehdy ještě jako ministr financí) se svým polským protějškem. Teď nás čeká dlouhý úsek lesní samotou, jen na české straně občas vykoukne nějaké to stavení. Po čase se les promění v louky a před námi se objeví panorama Orlických hor. To jsme již kousek před Mostowicemi, odkud nás čeká závěrečný úsek do Orlického Záhoří.

Zobrazit místo KE KOSTELÍKU V RUDAWĚ na větší mapě

Přes Jagodnu ke zřícenině hradu Szczerba

Až do sedla nad Porebou jdeme shodně s předchozí trasou. Zde máme dvě možnosti, můžeme pokračovat po modré přes osadu Poniatów, nebo o něco delší trasou po žlutém značení. Obě cesty se sejdou nad obcí Gniewoszów. Po modré značce projdeme obcí až ke zříceninám hradu Szczerba. Od hradu je to po modré kousek k jeskyni zvané Solna Jama. Zde modrou značku vyměníme za zelenou a lesní cestou překonáme hlavní hřeben Bystřických hor. Nyní nás čeká jen závěrečný sestup do osady Niemojów. Od místního hraničního přechodu je to jen kousek do centra Bartošovic v Orlických horách. V nohách máme 24 kilometrů. Z Bartošovic jede odpoledne cyklobus do Žamberka, Letohradu, Ústí nad Orlicí a Lanškrouna.

Ke zříceninám pevnosti Fort Wilhelma

ze Spalony se vydáme po zelené značce směr Mloty. Hned na začátku nás čeká strmý sestup podél trasy lyžařského vleku. Od spodní stanice pokračujeme již mírněji podél pěkných stavení osady Spalona Dolna. V dolní části se nachází smažírna pstruhů. Podél potoka scházíme k mostku přes romantickou říčku Bystrzyca a k hájovně na horním okraji osady Mloty. Překřížíme silnici a vydáme se do protějšího kopce. Zhruba po kilometru uhýbá značka ostře vpravo a vydává se pěšinou přímo vzhůru. Na zhruba třech stech metrech vystoupáme o celých 80 výškových metrů. Postupně se však sklon cesty zmírňuje. Po krátkém sestupu přijdeme na širokou, kameny dlážděnou cestu, kterou mírně stoupáme až na rozcestí Wójtowska Równia. Z rozcestí pokračujeme po žluté směr Bystrzyca Klodzka. Před námi se otevřou úchvatné pohledy na Kladskou kotlinu. Po zhruba stovce metrů nás dřevěná šipka nasměruje vpravo do lesa ke zříceninám pevnosti Fort Wilhelma.

Dále máme dvě možnosti:

a) Od pevnosti se vracíme zpět k hájovně Mloty a pokračujeme dále směr Spalona. Po 1,5 km odbočuje vpravo široká cesta značená jako cyklotrasa. Tou vystoupáme na hřeben, kde se nachází rozcestí turistických tras. My však pokračujeme stále rovně spolu s cyklistickým značením až na silnici. Po ní pokračujeme vpravo do obce Mostowice a přes hraniční přechod do Orlického Záhoří.

b) z rozcestí Lomnicka Rovnia pokračujeme po žluté značce, která vede po hřebeni, ohraničujícím severozápadní část Bystřických hor od Kladské kotliny. Po zhruba sedmikilometrovém lesním úseku vyjdeme na okraji osady Pokrzywno (zde si můžeme udělat odbočku ke zříceninám  Fort Fryderyka), odkud sestoupíme do lázeňského centra města Polanica Zdrój (19 km). Návrat možný některým z polských linkových autobusů či též vlakem do Kudowy Zdrój - odtud pak možnost přesunu autobusem do Náchoda.

TRASY PRO CYKLISTY:

Kolem zřícenin za léčivými prameny (cca 70 km)

Ze Spalony vyjedeme po silnici směr Bystrzyca Klodzka. Cesta nás několika serpentinami přivede do obce Nowa Bystrzyca se zajímavým dřevěným kostelem. Projedeme obcí až na její dolní konec, kde se na křižovatce u bývalé továrny vydáme po silnici vlevo. Silnice mírně stoupá údolím říčky Bystrzyce do vesničky Wójtowice s barokním kostelem. Zde uhneme vlevo a dáme se obcí stále vzhůru. Po nějaké době se k nám připojí zelená turistická značka, kterou sledujeme až na rozcestí Lomnická Rovnia. Chceme li-si prohlédnout pozůstatky tvrze Fort Wilhelma, vydáme se pár desítek metrů po žluté značce. Dřevěná směrovka nás upozorní na pěšinu vedoucí ke zřícenině. Po návratu na rozcestí Wójtowska Równia vyhledáme značení cyklotrasy. Pokračujeme po cestě zvané příznačně Věčnost (Wiecnośc). Cesta vedená lesní samotou dosahuje délky 6 km, kromě počátku a konce je vedena v přímém směru. Na jejím počátku projedeme okolo kamenné sochy mužíka zvané Strażnik wiecności (nebo německy Grauer Mann). Po cyklotrase pokračujeme lesem až k osadě Pokrzywno (cestou si můžeme udělat odbočku ke zříceninám pevnosti Fort Fryderyka). Z Pokrzywna sjedeme do lázeňského města Polanica Zdrój. Po načerpání sil nás čeká výstup k zámku Lesna (nepřístupný), od nějž sjedeme do městečka Szczytna. Před námi je další lázeňské městečko: Duszniki Zdrój. Z Dusznik se pak vydáme přes Stoszów, Kulin Klodzki, Danczów a Jerzykowice Wielke do třetího lázeňského města na dnešní pouti: do Kudowy Zdrój. Po prohlídce města se vydáme přes místní část Slone po nové cyklostezce k hraničnímu přechodu a přes Běloves (okolo dalšího léčivého pramene) dojedeme do Náchoda.

Zobrazit místo cyklo Spalona - Náchod na větší mapě

Sudetskou silnicí jihovýchodní částí Bystřických hor (trasa vhodná i pro silniční kola)

Z osady Spalona se vydáme po silnici označované jako Autostrada Sudecka .Tato významná spojnice, vedená souběžně se státní hranici (byť s několikakilometrovým odstupem), se stavěla těsně před 2. světovou válkou, mimo jiné ze strategických důvodů. Na její ochranu mělo být vybudováno i několik bunkrů. Až do sedla nad Porebou silnice převážně mírně klesá. Následuje táhlý výjezd k vrcholu Jedlnik, ze silnice se místy naskýtají pěkné výhledy. Odtud nás čeká asi tříkilometrový sjezd do obce Gniewoszów, nacházející se asi o 150 výškových metrů níž. Z dolního okraje obce si můžeme udělat odbočku po modré značce na zříceninu hradu Szczerba. Po prohlídce se vrátíme na silnici a pokračujeme po ní až na křižovatku, kde se dáme vpravo do obce Rożanka. Zde opustíme Sudetskou silnici a odbočíme po silnici vpravo. Vystoupáme na hřeben do nadmořské výšky zhruba 650 metrů. Nyní nás čeká sjezd do údolí Divoké Orlice. Proti proudu řeky dojedeme do osady Niemojów. Zde po mostě překonáme státní hranici a jsme v Bartošovicích (za sebou máme zhruba 28 km jízdy). Kam dál už je jen na vás. Nejbližší železniční stanice je v Rokytnici (10 km), nebo v Žamberku (asi 15 km).

Náhledy fotografií ze složky Bystřické hory