Rozhledna Sendraž

5. 8. 2013

Jedním z nejpozoruhodnějších vrcholů v podhůří Orlických hor je 618 metrů vysoký kopec zvaný Na Vartě (též Varta či Sendražský kopec). Již od Dobrušky či Opočna vidíme jeho odlesněné a zemědělsky využívané mírné jižní svahy s rozesetými vesnicemi.  Ze zbylých stran je však ohraničen strmými srázy spadajícími do údolí Metuje (na západě) a Olešenky (na severu a na východě). Vydáme-li se sem po modré značce z Pekla, pak nám dá téměř třísetmetrové převýšení pořádně zabrat.

Tento nápadný vrch samozřejmě neušel pozornosti turistů ani v minulosti a tak zde někdy na přelomu 19. a 20. století vyrostla jednoduchá dřevěná vyhlídková věž. V 50. letech však musela být s ohledem na havarijní stav konstrukce zbořena.

Čas šel dál a spolu s ním i technologický pokrok. Přišla doba mobilních telefonů a s ní i potřeba dostatečného pokrytí území signálem. Jedna z typizovaných železných telekomunikačních věží byla v roce 2007 zbudována i na Vartě. Zhruba o dva roky později byla turistům zpřístupněna vyhlídková plošina. Nachází se ve výšce 23,8 m nad zemí (samotný vrchol věže je v padesátimetrové výšce). Rozhleduchtivého turistu čeká výstup po 145 schodech.

Odměnou za výstup nám budou překvapivé pohledy na divoká lesnatá údolí Pekla, obklopující rozhlednu ze tří stran. Přímo proti nám spatříme vrchol Dobrošova s nezaměnitelnou siluetou Jiráskovy chaty a s betonovými kolosy dělostřeleckých srubů. V dáli za ním jistě snadno rozeznáme stolovou horu Ostaš s charakteristickým tvarem sešlápnutého klobouku, táhlý hřeben Broumovských stěn i špičaté vrcholy Javořích hor a na ně navazujících polských pohoří. Vpravo od Dobrošova zaujme zalesněná Malinová hora s vysílačem a veřejnosti nepřístupným vrcholem, i za ní se zdvihající lesní hradba Stolových hor. Proti proudu Olešenky se náš zrak ubírá k Novému Hrádku, chvíli spočine na vrcholu Šibeníku, donedávna charakteristického větrníky větrných elektráren, dnes však již jen s jedním vykuchaným stožárem, čekajícím v přeměnu na rozhlednu, a již jej upoutá na obzoru pásmo Orlických hor, počínající výrazným, pověstmi opředeným Vrchmezím a pokračující dále k Velké Deštné.

Daleký je výhled směrem do kraje: Na Nové Město obklopené zelení, k Dobrušce, Opočnu se zámkem na kraji táhlého lesnatého chlumu a na mírně zvlněnou krajinu Podorlické pahorkatiny. Nepřehlédnutelnou je i přehrada Rozkoš. A na obzoru za dobrého počasí uvidíme Zvičinu, Krkonoše a Jestřebí hory.

Pohled k Dobrošovu (vlevo) a Malinové hoře; vpravo na obzoru Stolové hory (Góry Stolowe):

pohled z rozhledny Sendaž 1

Pohled do kraje:

Detail pohledu na Dobrošov:

K přehradní nádrži Rozkoš, na obzoru vpravo Zvičina

Kam dál:

modrá směr Peklo (3 km) - Lipí (4,5 km) - Pod Jiráskovou chatou (odbočka na Dobrošov) (5,5 km)

modrá směr Sendraž (1 km) - dále např. po zelené přes vesničku Libchyně (3,5 km) do malebného Libchyňského údolí a okolo lázní Rezek do Nového Města nad Metují (6,5 km)

Dopravní spojení:

autem: zaparkujeme v Sendraži

autobusem: do obce Sendraž (u zastávky se nachází turistický rozcestník se nachází přímo u zastávky); linka Nové Město nad Metují - Sendraž - Mezilesí - Slavoňov - (Janov - Dobřany)/(Nový Hrádek - Borová - Náchod)

vlakem: nejbližší železniční stanice se nachází v Novém Městě nad Metují (cca 7 km)