FORT FRYDERYKA A KAMIENNA GÓRA

Nad lázeňským městem Polanica Zdrój se nachází kopec zvaný Kamienna Góra a v jeho sousedství zříceniny pevnosti, nejčastěji nazývané Fort Fryderyka.

Ale pokouší se, jako správná vojenská stavba, slídiče zmást, a tak se mazaně ukrývá za více identit, že by se za to nemusela stydět ani recidivistka z galérky od Jedové chýše. Tak si vyberte: Steinburg, Fort Nesselgrund, Fort Blokhauz či Fort na Kamiennej Górze - v každé mapě či průvodci nejspíš naleznete něco jiného. Česky bychom ji asi nazvali Fridrichova (Bedřichova) pevnost.

Pevnost dal vybudovat pruský král Frydrich Vilém II. (polsky Fryderyk Wilhelm II.) v letech 1790 – 1795 na plošině, částečně ohraničené vysokými skalními stěnami. Fort Fryderyka patřila do soustavy 5 pevností, majících za úkol střežit Kladsko, které připojil k Prusku ve válkách o rakouské dědictví  jeho strýc a předchůdce na trůnu Fridrich II. Veliký (je zajímavé, že vůdčími osobnostmi Pruska byly v období mezi lety 1640 - 1918 výhradně osoby nesoucí jméno Fridrich Vilém, Fridrich nebo Vilém, samozřejmě s příslušnými číslovkami), před případnými dobyvatelskými pokusy Habsburků.

Inspirací pro stavbu pevnostní soustavy byla událost z ledna 1779, z období "bramborové války". Tehdy do Kladska vpadly rakouské vojenské pevnosti, které však při postupu na kladskou pevnost zastavila narychlo postavená provizorní pevnůstka u obce Szalejow Górny (tehdy Oberschwedelsdorf).

Jak již bylo řečeno, pevností bylo po roce 1790 vybudováno pět. Ve směru od severozápadu k jihovýchodu to jsou: tvrz na Malé Hejšovině (u Pasterky), Fort Karola u osady Karlów, Fort na Szczytniku nad městečkem Szczytna, Fort Fryderyka a Fort Wilhelma u osady Huta). Stavbu řídil major Bonaventura von Rauch, pomáhal mu i jeho syn Gustav von Rauch (1774 – 1841), pozdější generál a pruský ministr války, v té době však teprve čerstvý absolovent vojenské akademie v Postupimi.

Pevnost neměla sloužit přímo k obraně, měla být spíše strážním místem, kontrolujícím zda se neblíží nepřítel.

Dějiny pevnosti se však psaly jen velmi krátce. V roce 1806 – po prohrané válce Pruska s Napoleonem – se král Fridrich Vilém III. rozhodl zrušit ty pevnosti, které nikdy nesehrály vojenskou roli. To se týkalo i této, teprve 11 let stojící pevnosti. Následujícího roku bylo započato s likvidací stavby.

Postupně byly rozebrány prakticky všechny nadzemní části, většina podzemí se zasypala. Dnes zde nalezneme několik metrů průchozích podzemních chodeb a na povrchu terénní nerovnosti a propady upozorňující na další, dnes již zasypané podzemní prostory.

Od pevnosti můžeme pokračovat lesem s četnými pískovcovými balvany k nedaleké skalní vyhlídce.

Stačí vystoupit po několika ve skalním bloku vytesaných schodech a již se před námi otevírá vyhlídka na hluboko pod námi ležící Polanici Zdrój a na zemědělsky obhospodařovanou centrální část Kladské kotliny s prstencem hor okolo.

Kudy tam?

Z lázeňského městečka Polanica Zdrój se vydáme po zelené turistické značce kolem železniční stanice a roztroušenou zástavbou obce Sokolówka k vyhlídce na Kamenné hoře a poté po městské turistické trase (značené srdíčkem v bílém poli) k pevnosti (cca 5 km), počítejte ale s poměrně značným stoupáním, výškový rozdíl činí přes 300 metrů.

Pokud se vám nechce šlapat do kopce, nabízí se tip na celodenní pěší výlet vedený téměř výhradně z kopce. Autobusem se vyvezeme na Šerlich, kde přejdeme hranici a vydáme se po modré značce směr Zieleniec. V místě, kde se značka napojí na silnici, nepokračujeme vlevo do obce, ale dáme se vpravo po silnici vpravo (směr Lasówka) na křižovatku silnic, kde odbočíme tentokrát vlevo po silnici směr Duszniki Zdrój, po několika stech metrech odbočíme vpravo širokou štětovou cestou, která nás povede podél okraje rezervace Rašeliniště pod Zielencem (Torfowisko pod Zielencem). Po kilometru a půl se připojí zelená značka z rašelinišť. Jejich návštěvu si necháme na jindy a pokračujeme  pořád rovně po zelené hlubokými lesy Bystřických hor.

Po šesti kilometrech značka uhýbá prudce doprava (orientačním bodem nám může být, že tři čtvrtě kilometru před tímto místem projdeme přes rozcestí se svatým obrázkem na stromě). My zelenou značku následovat nebudeme ale pokračujeme dále rovně (po této cestě vede také červená a zelená cyklotrasa) cca 500 metrů a poté uhneme po lesní cestě doprava k pevnosti (konfigurace terénu nám napoví). Od pevnosti pokračujeme k vyhlídkovému bodu na Kamenné hoře a pak nás již čeká závěrečný sešup do lázní Polanica Zdrój. Odtud nás autobusy (jezdí zhruba každou hodinu, jízdní řády na http://www.e-podroznik.pl/ ) či vlaky ( https://www.kolejedolnoslaskie.eu/cs/ ) dovezou do Kudowy-Zdrój, odkud můžeme využít autobusů přes hranice do Náchoda či Hronova.